Dragør juni 2025
For at give dig lidt information om hvilken klub vi er, vil vi her orientere dig om
foreningens historie, og hvilke regler og muligheder, der er gældende for medlemmerne.
Det startede i 1973, som et medlemstilbud i den daværende ungdomsforening
"HUMLEN", der tilbød sine medlemmer at spille badminton. Senere blev det til en
selvstændig forening, der fik det særegne navn "TÆNDHÆTTEN", på grund af tilknytningen
til Krudthuset. Foreningens formål var, og er stadig, at tilbyde badmintonspil til borgere i
Dragør kommune.
Foreningen råder over baner i Hollænderhallen og på Nordstrandskolen.
Foreningens medlemmer har ikke "ejendomsret" til en bestemt banetid, men tildeles
brugsret til en bane ved lodtrækning i starten af hver sæson. Dette princip er
unikt i forhold til de fleste andre klubber, hvor man kan have den samme banetid år efter år.
Dette betyder imidlertid også at alle som spiller på klubbens bane,
SKAL
være medlem, også selv om man kun spiller som reserve eller vikar.
Medlemskabet
Banefordeling
Spilletiden
Arrangementer
Information
Priser
Vedtægter
Spilleregler (pr. aug. 2006)
Persondatapolitik (mar. 2019)
MEDLEMSSKABET
Aktivt medlemskab:
Giver ret til fast ugentlig banetid, samt benyttelse af alle klubbens
øvrige banetider der måtte stå ledige. Herudover giver det ret til deltagelse i evt. træning samt turneringer.
Passivt medlemsskab:
Støtter og vedligeholder tilknytningen til klubben. Giver ret til banefordeling
på lige fod med aktive.
Retten til fast spilletid, eller spilletid i øvrigt, kræver aktivt medlemskab.
I forbindelse med festarrangementer,betragtes et passivt medlem som gæst.
Barnemedlemsskab:
Er et medlemstilbud for medlemmers børn under 18 år, som ønsker at spille med på forældrenes banetid.
Børn som ønsker selvstændig banetid betragtes som aktive medlemmer.
Medlemstilbudet dækker også træning af børn, mod merbetaling.
Barnemedlemsskabet kræver naturligvis at mindst en af forældrene er medlem.
Kontingent og indmeldelsesgebyr for aktive voksne betales ved indmeldelsen.
Børn og passive betaler dog ikke indmeldelsesgebyr.
Der er ingen kontingentreduktion for indmeldelse i løbet af en sæson, ligesom der heller ikke er tilbagebetaling, hvis man udmelder sig i løbet af sæsonen.
BANEFORDELING
Fordelingen af banetider finder sted hvert år i august måned, efter en skriftlig indbydelse til alle medlemmer fra den foregående sæson. Fordelingen foregår efter lodtrækning blandt alle fremmødte, og medlemmer som har fremsendt skriftligt ønske til foreningen. Lodtrækningen giver således alle samme chance for netop den banetid, der passer bedst.
Lodtrækningen foregår i 2 runder:
- Runde: Nuværende medlemmer.
- Runde: Nye medlemmer.
Har du ikke heldet med dig ved banefordelingen, kan du sende dit ønske via hjemmesiden
www.taendhaetten.dk under
punktet "Send os en Mail", eller "Læg en besked". Du vil herefter blive kontaktet hvis den ønskede tid bliver ledig.
Denne mulighed er naturligvis
KUN for medlemmer.
SPILLETIDEN
Når spilletiden starter skal spillet være påbegyndt indenfor de første 5 min.,
herefter betragtes banen som fri, og kan benyttes af andre medlemmer resten af spilletimen.
Efter endt spil,
SKAL brugte bolde fjernes fra banen.
Der kan i sæsonens løb forekomme forskellige aflysninger af banetider.
Det kan skyldes terminsprøver eller andre arrangementer af længere varighed, og klubben har
forpligtet sig til at rykke for sådanne aflysninger. Det skal her bemærkes at en aflysning
KUN er gældende såfremt de berørte spillere har modtaget information herom pr. brev,
telefon, mail eller via klubbens eller hallens hjemmeside. I forbindelse med netskift
i Hollænderhallen fra en sportsgren til en anden, kan der i enkelte tilfælde blive tale om mindre
forkortelser af spilletimen, som
ALLE SKAL respektere. På Nordstrandskolen er lukketiden
lørdag og søndag kl. 15.00 og hverdage kl. 22.00, det vil sige at man skal være UDE på nævnte tidspunkter.
I løbet af sæsonen kan der foretages såkaldte banechecks, enten fra klubbens eller hallens side.
Det er derfor vigtigt at melde afbud ved længere tids fravær. (sygdom, ferie og lign.)
Dette gøres vha mail fra
www.taendhaetten.dk
under punktet "Send os en Mail", eller punktet "Læg en besked". På denne måde kan andre måske få glæde af den ledige tid.
(må også meget gerne bruges ved blot en enkelt gangs fravær)
ARRANGEMENTER
Hver sæson forsøges afholdt 2 interne turneringer, normalt i november
og april måned. Her afvikles rækker i damesingle, damedouble, herresingle, herredouble og
mixdouble i det omfang der er tilmeldinger nok (mindst 4 deltagere). Herudover forsøges hver
vinter, som regel i februar, arrangeret en fællesturnering med andre lokale klubber.
INFORMATION
Tændhættens primære informationskanal er internettet. På hjemmesiden
www.taendhaetten.dk
findes al relevant information, og hjemmesiden er altid opdateret med seneste nyt. Her vil du
finde information fra bestyrelsen og forvaltningen, invitationer, aflysninger og meget mere.
Under punktet "medlemsservice" kan du give klubben besked om flytning, nyt telefonnummer eller E-mail.
Indmeldelse i klubber kan ske direkte fra forsiden via punktet "Indmeldelse", eller under punktet "Tilmelding",
hvor der findes blanket til nye medlemmer.
Hjemmesiden er altid åben for indlæg fra medlemmerne.
PRISER sæson 2024/25
Indmeldelse (voksen aktiv) |
100,- |
Aktiv voksen / barn med egen bane |
300,- |
Passiv voksen (spiller ikke) |
100,- |
Børn under 18 år (barnemedlemsskab) |
50,- |
Børn under 18 år med egen banetid |
300,- |
Vores bankkonto: Reg.: 5324 Konto: 0243 036
NB: husk tydelig afsender information.
VEDTÆGTER
VEDTÆGTER FOR BADMINTONKLUBBEN TÆNDHÆTTEN
§ 1
Foreningens navn er "TÆNDHÆTTEN". Foreningens hjemsted er Dragør Kommune.
§ 2
Foreningens formål er at give kommunens indbyggere mulighed for at spille badminton,
samt at udbrede interessen for dette spil.
§ 3
Foreningen ledes af en bestyrelse på fem medlemmer. Formanden vælges hvert år af
generalforsamlingen, mens de fire øvrige medlemmer vælges for to år ad gangen,
to i lige år og to i ulige år.
Foreningen tegnes af formanden sammen med et bestyrelsesmedlem eller af tre
bestyrelsesmedlemmer i forening.
§ 4
Forenings- og regnskabsåret er perioden 1/5 - 30/4. På den årlige generalforsamling,
der skal afholdes i maj måned, aflægger bestyrelsen beretning om det forløbne års aktiviteter.
§ 5
Den årlige generalforsamling indkaldes enten pr. e-mail eller hvis dette ikke er muligt pr.
brev med angivelse af dagsorden og med mindst 14 dages varsel.
§ 6
Dagsorden for den årlige generalforsamling skal indeholde følgende punkter:
A) Valg af dirigent
B) Bestyrelsens beretning
C) Fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse
D) Valg til bestyrelsen
E) Valg af 2 revisorer og 1 suppleant for disse
F) Indkomne forslag
G) Fastsættelse af kontingent for den kommende sæson
H) Eventuelt.
Forslag i h.t punkt F) skal være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen
for at kunne blive behandlet. Stemmeberettigede er alle medlemmer, som er fyldt 16 år og
ikke er i restance med kontingent. Beslutninger træffes ved almindelig stemmeflerhed og
foretages ved håndsoprækning , dog kan mindst 1 medlem forlange skriftlig afstemning.
Stemmeret kan udøves ved fuldmagt. Et medlem kan dog aldrig råde over mere end én fuldmagt,
der skal lyde på navn.
§ 7
Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes enten pr. e-mail eller hvis dette ikke er
muligt pr. brev med angivelse af dagsorden og med mindst 14 dages varsel.
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes, såfremt 2 bestyrelsesmedlemmer eller 1/3 af de
kontingentbetalende medlemmer fremsætter begæring herom.
§ 8
Vedtægtsændringer såvel som beslutning om foreningens ophør kræver, at der er 2/3 af
medlemmerne tilstede på generalforsamlingen. Hvis dette ikke er tilfældet, skal der indkaldes
til ny generalforsamling. I begge tilfælde kræves der almindelig stemmeflerhed for vedtagelse
af ændringer eller ophør.
Ved foreningens ophør skal et eventuelt overskud, der er opstået ved deltagerbetaling ved
foreningens virksomhed efter folkeoplysningsloven, tilfalde almennyttige formål.
Ovenstående vedtægter er vedtaget på generalforsamlingen den 18. maj 2004
SPILLEREGLER
Running score til 21
Running score er indført i alle rækker i DGI Badminton, gældende fra 1. august 2006.
Ændringen er aftalt med DBF, og der udarbejdes et sæt fælles spillerregler.
De nye regler gælder fremover for alle danske badmintonspillere, lige fra U9 til og
med veteraner, da det er mest hensigtsmæssigt at alle spiller efter de samme regler.
Her kan du se de nye regler (fuld version)
Her kan du se de nye regler (kort version)
Send os en mail med kommentarer, ønsker eller meninger
E-post